Dnes je Neděle, 2. listopadu 2025, Felix
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 10551
 
Webinfo


 

07.09.2004, 07:21 - rubrika " Legislativa "
Změny v oblasti sociálních dávek

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) připravilo změny v oblasti sociálních dávek, které se odvíjejí od životního minima (ŽM). Cílem je především zabránit zneužívání systému a zefektivnit vyplácení dávek. Pokud budou změny schváleny, přiblíží se institut životního minima v ČR evropskému pojetí. Bude dostatečně a spravedlivě ochraňovat před hmotnou nouzí všechny typy domácností a zároveň motivovat lidi k tomu, aby pracovali nebo si práci aktivně hledali. Zkrátka, aby se jim práce vyplatila.

Novelu zákona o životním minimu a věcný záměr zákona o hmotné nouzi odeslalo MPSV v těchto dnech do vnějšího připomínkového řízení.

Životní minimum je v současné době dvousložkové. Jsou v něm zahrnuty částky vyjadřující náklady na osobní potřeby (výživa a ostatní základní potřeby) a náklady na domácnost (tedy i na bydlení).

MPSV počítá s tím, že životní minimum bude v budoucnu jednosložkové a bude vyjadřovat náklady na základní osobní potřeby a na výživu. Tyto částky jsou odstupňovány podle pořadí osob v domácnosti a u nezaopatřených dětí podle věku.

V každé domácnosti by měla být nejvyšší částka životního minima na osobní potřeby stanovena pro jednu dospělou osobu v domácnosti, nižší částka pro každou další dospělou osobu nebo nejstarší dítě v neúplné rodině a nejnižší částka pro ostatní děti žijící v domácnosti. Konkrétní částky jsou uvedeny v následující tabulce.

tabulka


Toto opatření by mělo ve svém důsledku snížit hranici hmotné nouze početnějších domácností, u nichž objektivně dochází při vícenásobném a racionálnějším používání věcí k tzv. „úsporám z počtu“, a naopak posílit váhu prvé nebo osamělé dospělé osoby v domácnosti a přiblížit se tak ekvivalenčním škálám využívaným v zahraničí.

Část ŽM vyjadřující náklady na bydlení by se z životního minima vyloučila a náklady na bydlení by řešila dávka státní sociální podpory – příspěvek na bydlení, který existuje už dnes. Pobírají ho domácnosti, jejichž příjem nedosahuje 1,6násobku životního minima. V návrhu se předpokládá, že by se upravila konstrukce dávky tak, aby se zohlednil nejen příjem domácnosti, ale i její náklady na bydlení.

Rozdílné náklady na bydlení v regionech ČR by měl kromě toho řešit i nový zákon o hmotné nouzi, a to prostřednictvím tzv. doplatku na bydlení. Rozhodování o této dávce a její výplata bude plně v kompetenci obcí. Důvodem tohoto kroku jsou výrazně diferencované náklady na bydlení, a to nejen podle počtu osob v domácnosti, ale také velikosti sídla a podle formy vlastnictví, možnosti získat v určité lokalitě přiměřený byt, které nelze z centra objektivně vymezovat. Už dnes sociální referáty pověřených obcí při posuzování konkrétní situace domácnosti pro určení výše dávky sociální péče berou v úvahu skutečně doložené nezbytné náklady na bydlení a k částce životního minima potřebné na úhradu nákladů domácnosti pouze přihlížejí. Domácnosti tak mohou na výdaje spojené s bydlením dostat v dávce sociální péče, která zvyšuje nedostatečný příjem sociálně potřebné domácnosti, buď více finančních prostředků oproti stanovené částce životního minima, nebo naopak méně.

Věcný záměr zákona o hmotné nouzi vytváří podmínky pro zabezpečení individuální práce s příjemci pomoci v hmotné nouzi, a to především využitím sociální práce. Důležitým principem, který věcný záměr zákona o hmotné nouzi sleduje, je zabránění zneužívání dávkového systému hmotné nouze. Také má více motivovat lidi k práci. Za sociálně potřebného nebude považován dlouhodobě nezaměstnaný, který neprojeví snahu zvýšit si příjem vlastní prací – například odmítne bez vážných důvodů (zdravotní, dopravní dostupnost) krátkodobé zaměstnání nebo veřejně prospěšnou práci. Tím pádem mu bude pozastavena výplata sociálních dávek.

Vzhledem k tomu, že je Česká republika vázána mezinárodními úmluvami, má občan, který se ocitne v hmotné nouzi, právo na pomoc od státu, například formou poradenství. Neznamená to tedy automatické vyplacení dávky sociální péče.

Nový zákon o hmotné nouzi počítá se zavedením institutu existenčního minima. K tomu, aby člověk, který se ocitl v hmotné nouzi, mohl tento minimální příspěvek od státu pobírat, ale bude muset projevit snahu zvýšit si příjem vlastní prací. Existenční minimum nebudou dostávat lidé, kteří si nebudou aktivně hledat práci a nebudou spolupracovat s úřadem práce.

Částka existenčního minima pro jednu dospělou osobu by mohla činit 2010 Kč. Částka existenčního minima pro každou další dospělou osobu v domácnosti pak 1810 Kč.

Změna zákona o životním minimu nebude mít dopad na úroveň dávek státní sociální podpory s výjimkou příspěvku na bydlení, který bude nově konstruován. Zákon o hmotné nouzi nahradí dnes platný zákon o sociální potřebnosti. Cílem nového zákona je především omezit dlouhodobou závislost na sociálních dávkách a propojit výplatu dávek s motivačními kroky, které pomohou uchazečům získat novou práci.

Příklady dosud platného životního minima různých typů domácností:
  • 1 členná domácnost (1 dospělý) - 4 100 Kč
  • 2 členná domácnost (2 dospělí) - 6 960 Kč
  • 2 členná domácnost (1 dospělý, 1 dítě – 5 let) - 6 330 Kč
  • 3 členná domácnost (2 dospělí, 1 dítě – 5 let) - 9 210 Kč
  • 4 členná domácnost (2 dospělí, 2 děti – 8 a 12 let) - 11 640 Kč
  • 5 členná domácnost (2dospělí, 3 děti – 8, 12 a 16 let) - 14 440 Kč


Autor: Bc. Beránková Kateřina, tisk. mluv. MPSV
Zdroj: Noviny MPSV
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 08.09.2004, 12:06 - Petr Kulhánek HK :
Myslím si, že zlepšení situace tudy cesta nevede...Mnoho klientů, kteří pobírají dávky v nezaměstanosti pracuje u firem načerno. Jejich zaměstnavatelé za ně neplatí zdravotní a soc.pojištění, nemají daňovou povinnost. Zde naprosto selhal kontrolní systém MPSV, potažmo ÚP. Připravovaná úprava je pro MPSV schůdnější, ale doplatí na ni i poctiví lidé Druhou strankou je i efektivnost ÚP vůči klientovi při hledání zaměstnání...
* 25.10.2004, 10:56 - Anna :
Ono je to tak, že se nedělí populace na ty slušní a neslušné, ale vychází se z toho, že všichni jsme gauneři. Zajímalo by mě, jakým způsobem je hodnocena výkonnost ÚP. Pouze fungují, dělají čárky, evidují nezaměstnané, ale práci jim nezajistí.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie