| Mezi auty si vyberou i invalidé 
 
 Doba, kdy museli vozíčkáři pasivně či dokonce s útrpnou bezmocí sledovat pulsující život na silnicích, je naštěstí vzpomínkou. Invalidé dneška si poradí nejen se svým tradičním pomocníkem na dvou, ale i rychlejším služebníkem na čtyřech kolech. Ba co víc - v neutuchajícím pokroku jednadvacátého století mají na výběr. A ne ledajaký.
 Praktičnost se snoubí s potěšením z jízdy
 
 Stačí se podívat na nabídku jedné z nejtradičnějších automobilek - Fordu. Ten dnes v České republice nabízí vozíčkářům hned čtyři modely vozů s vševysvětlujícím označením " Handy" - Fiestu, Fusion, Focus a Mondeo.
 Co potřebují invalidé od auta především, není těžké uhádnout. Vedle ručního řízení pedálů a automatické převodovky jde hlavně o velkoryse pojatý vnitřní prostor.
 Fiesta s motorem 1,4 Duratec, v níž jsme si při týdenním testu automobilový život vozíčkářů na tisíci kilometrech alespoň přibližně vyzkoušeli, tohle vše nabízí v prakticky stavěné kombinaci - a navrch přidává slušný požitek z jízdy.
 
 Pedály nahrazuje ruční řízení
 
 Základ pro řidiče, kteří nemohou za volantem používat dolní končetiny, tkví v převodu pedálů na ruční řízení. To nemá přesně danou formu, zákazník si může vybrat z několika řešení, a to jak s manuálním, tak s automatickým řazením.
 Testovaná verze skrývá převod pedálů na levé ruce, jediná páka pak zvládá hned tři funkce: brzdu, plyn i ruční brzdu. Další zbraní, na níž Ford sází, je převodovka Durashift EST, poskytující snadné a pohodlné řazení v manuálním režimu i zcela bezstarostnou jízdu s automatem. Elektronika zabudovaná do převodovky přitom hlídá, že nedochází k nečekanému řazení v zatáčkách, v případě potřeby také automaticky zvolí nižší převodový stupeň při jízdě z kopce a rovněž zabraňuje přeřazení směrem dolů, pokud by pak byly otáčky motoru příliš vysoké. Přesedací deska usnadní přesun z vozíku za volant. Kromě standardní výbavy vozů nabízí Ford do svých " Handy" modelů rovněž přesedací desku, která vozíčkářům usnadní přesednutí z vozíku za volant. Deska, kterou a u tomobilka vyvinula ve spolupráci se specialistou na invalidní úpravy, se po nastoupení otočí a uloží mezi sloupek karoserie a sedadlo řidiče, kde zabírá jen velmi malý prostor.
 To vše pochopitelně trochu zahýbá s cenou. Testovaný model s motorem 1,4 Duratec a převodovkou Durashift EST ji oproti nejnižší verzi 1,3 s klasickou převodovkou, který se prodává už za 286 400 Kč, zvedá téměř o sto tisíc. Pro vozíčkáře však zvýhodněný program " Handy" konečnou cenu srazí o notnou část dolů.
 
 Postižení mají cenové výhody
 
 Ford garantuje každému zákazníkovi s tělesným postižením, který je držitelem ZTP nebo ZTP vydaném po 1. červenci 2000, cenové zvýhodnění. Kupující, je- li mu přiznán příspěvek na zakoupení motorového vozidla sociálním odborem v místě bydliště, má předně nárok na vrácení DPH, a to až do výše 100 tisíc korun z ceny. K tomu může kupující požádat o příspěvek na nákup nového vozu a na přestavbu na ruční ovládání. I v tomto případě činí maximální výše příspěvku 100 tisíc, přičemž se přihlíží k majetkovým poměrům žadatele. Součet všech příspěvků, tedy na zakoupení, zvláštní úpravy a opravy, pouze nesmí během deseti let přesáhnout 200 tisíc korun a nelze o ně při pořizování nového automobilu žádat znovu před uplynutím pětileté lhůty.
 
 Autor: David Šprincl
 Zdroj: Příloha Víkend - Deníky Morávia
 
 |