Dnes je Neděle, 22. října 2017, svátek má Brigita
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 1215
 
Webinfo


 

26.10.2005, 09:03 - rubrika " Bariéry "
Na Jánské ulici v Brně v provozu mluvící bankomat

V pobočce České spořitelny na Jánské ulici číslo 6 v Brně byl dán do provozu
mluvící bankomat. Jedná se o typ Personas 87, tedy vnější. Je umístěn asi 8
metrů vpravo od vstupních dveří do pobočky. K lepší orientaci pro přístup k
němu můžete využít akustický majáček, který je nainstalován nad těmito
dveřmi. Po testování bankomatu vám můůžu prozradit, že práce s ním je velice
jednoduchá a intuitivní a je ozvučené téměř vše, až na nějaká ta chybová
hlášení v případě selhání komunikace sítě, což se stalo právě mě. V tom
případě však stačí chvíli počkat, než se přístroj trošku vzpamatuje a vrátí
Vám kartu. No, však vyzkoušejte a uvidíte, vlastně uslyšíte. Níže Vám
předkládám návod na použití mluvícího bankomatu Personas 87.

Seznam uživatelských periferií:

1. Obrazovka - barevná, velikost 12 palců
2. Postranní tlačítka obrazovky - jsou rozmístěna svisle po obou stranách
obrazovky
3. Klávesnice - je pod obrazovkou v její ose.
4. Zdířka pro sluchátka - je vpravo od obrazovky
5. Čtečka karet - je vpravo vedle zdířky pro sluchátka.
6. Tiskárna stvrzenek - je umístěna nad čtečkou karet.
7. Výdej hotovosti - je umístěn mezi obrazovkou a klávesnicí.

Popis jednotlivých periferií0

Postranní tlačítka obrazovky

Čtyři tlačítka jsou umístěna svisle v blízkosti levého okraje obrazovky a
další čtyři jsou umístěna také svisle v blízkosti pravého okraje obrazovky.
Tlačítka vystupují nad povrch okolí okraje monitoru. Jejich tvar je
obdélníkový, strany bližší k obrazovce jsou zalomeny a vytvářejí šipku. Od
každého tlačítka vede směrem k monitoru tenká vodicí lišta, která je dobře
hmatatelná a rovněž může sloužit pro orientaci klienta. Postranní tlačítka
obrazovky slouží například pro rychlou volbu částky hotovosti, zvolení
požadované funkce, pokračování apod. V ozvučených nápovědách jsou číslována
shora dolů a označována podle sloupců vlevo a vpravo, takže např. levé horní
postranní tlačítko je označováno jako klávesa první vlevo, klávesa pod ní
jako druhá vlevo apod.

Klávesnice Je umístěna vždy pod obrazovkou v její ose. Klávesy mají
přibližně stejný obdélníkový tvar a vystupují 2 až 3 mm nad povrch okolí.
Mezi jednotlivými tlačítky jsou mezery 3 mm. Skládá se ze dvou částí: větší
- numerické a menší, funkční. Obě části jsou od sebe odděleny mezerou asi 10
mm.
Numerická část je umístěna více vlevo. Má celkem 12 tlačítek, která jsou
rozmístěna ve čtyřech řadách po třech číslicích, stejně, jako u telefonu.
Tlačítka (vlevo a vpravo od nuly) se aktuálně nevyužívají. Na tlačítku č. 5
je umístěn plastický výstupek.

Funkční část se skládá ze 4 tlačítek umístěných ve sloupci pod sebou, vpravo
od numerické části. Tři funkční tlačítka jsou barevně odlišena a opatřena
reliéfními znaky. Nejspodnější tlačítko se nevyužívá.

Rozložení funkčních tlačítek (shora dolů):

První - červené = STORNO/CANCEL, reliéfní znak křížek "#"
Druhé - žluté, = OPRAVA/CLEAR, reliéfní znak svislá čára "I"
Třetí - zelené,= VSTUP/ENTER, reliéfní znak kroužek "O"
Čtvrté tlačítko je nefunkční

Rozložení kláves celé klávesnice:

První horní řada: 1, 2, 3, STORNO - červené
Druhá řada: 4, 5, 6, OPRAVA - žluté
Třetí řada: 7, 8, 9, ENTER - zelené
Čtvrtá řada: nic-, 0, nic, nic

Klávesnice je instalovaná v téměř horizontální poloze ve výši asi 120 cm od
země. To zaručuje klientům určitý stupeň soukromí, zejména při zadávání
PINu. NCR doporučuje všem klientům, aby si při zadávání PINu zakryli druhou
rukou klávesnici a maximálně tak omezili možnost neoprávněného odpozorování
tohoto čísla jinou osobou. Rozhodně PIN nikdy nikomu nesdělujte, i kdyby se
osoba vydávala za pracovníka banky či policie.

Čtečka karet je z pohledu klienta stojícího před bankomatem umístěna vpravo
vedle obrazovky, přibližně v úrovni její horní třetiny. Karta se do čtečky
vkládá magnetickým proužkem vpravo dole. Karta se vloží do štěrbiny čtečky a
mírným tlakem se zatlačuje směrem dovnitř čtečky. Ve vstupu čtečky je
branka, která se otevře jen při vložení magnetické karty ve správné
orientaci. V okamžiku, kdy klient cítí, že pohyb karty je automaticky
přebírán čtečkou, kartu pustí.

Pokud bankomat vyzve klienta k odebrání karty, je možné ji odebrat, až když
je karta zcela vklidu. Doba, kdy je karta vydávána zpět klientovi, je
doprovázena přerušovaným pípáním.

Je-li vkládání či odebírání karty spojeno s určitými problémy (či dokonce
bankomat kartu nevydá), požádejte vždy neprodleně o pomoc pracovníky banky.
Mohlo by jít o pokus o podvod!

Výdej hotovosti je umístěn mezi obrazovkou a klávesnicí. Tento prostor je
chráněn krytem, který se otevře až ve chvíli, kdy bankomat začne vydávat
hotovost. Bankovky jsou klientovi nabídnuty najednou ve svazku a klient je
vyzván k jejich odebrání. Čas na odebrání bankovek není v současné době
omezen (hotovost není po určitém čase vtažena zpět do bankomatu).

Zdířka pro sluchátka je umístěna mezi obrazovkou a čtečkou, na úrovni třetí
klávesy vpravo. Má oválný tvar přibližně 2 x 5 cm, výšku asi 2 cm a je
situována svisle. Skládá se ze zapuštěné zdířky jack 3,5 mm pro sluchátka a
nad ní je vyvýšené tlačítko pro regulaci hlasitosti. Ta se zvýší každým
stiskem tlačítka. Při čtvrtém stisku se úroveň hlasitosti vrátí zpět do
původního nastavení.

Tiskárna stvrzenek je umístěna nad čtečkou karet. Stvrzenka se tiskne v
případě bezchybného ukončení transakce výběru hotovosti, po výzvě "Odeberte
hotovost", nebo při chybném ukončení transakce. O tisku stvrzenky není žádná
dodatečná hlasová informace. Doporučujeme stvrzenku vždy odebrat. V případě
pochybností může být použita k reklamaci. Některé stvrzenky se netisknou a
místo toho je sdělen jejich přibližný obsah.

Funkce dostupné na bankomatech:

Rychlý výběr
Jiná částka
Zůstatek
Dobíjení mobilu Eurotel
Dobíjení mobilu Oskar

Hlavní menu:

Výběr částek v Kč je aktuálně nastaven následujícím způsobem (vlevo shora
dolů 200, 600, 1000, vpravo shora dolů 2000, 3000, 4000):

Pro rychlý výběr se využívají pouze 3 tlačítka na každé straně. Nejníže
umístěná tlačítka (na obou stranách) jsou vlevo Služby (pro Zůstatek a
Dobíjení mobilu) a vpravo Jiná částka.

Menu Služby:

Levé výběrové klávesy jsou nevyužity, na první vpravo je Zůstatek, na druhé
pak je dobíjení Mobilu

Menu Dobíjení Mobilu:

Levé výběrové klávesy jsou nevyužity, na první vpravo je Eurotel, na třetí
pak je Oskar.

Dobíjení Mobilu Eurotel

Pro Eurotel se zadává číslo dobíjeného telefonu (9 číslic), dále číslo
telefonu pro SMS potvrzení (pokud se stiskne pouze VSTUP, přijde SMS na
dobíjený telefon), dále částka buď z menu:

první levá = 200 Kč
druhá levá = 300 Kč
první pravá = 500 Kč
druhá pravá = 900 Kč
třetí pravá = Jiná částka. Zde můžete zadat částku 200 až 9999 Kč.
ostatní výběrové klávesy jsou nevyužity

Dobíjení Mobilu Oskar

Pro Oskar se zadává číslo dobíjeného telefonu a dobíjená částka z menu:

levá první = 250 Kč
pravá první = 500 Kč
pravá druhá = 1200 Kč
pravá třetí = 2400 Kč
ostatní klávesy jsou nevyužity.

Nakonec se zadává číslo telefonu pro SMS potvrzení. Pokud se stiskne pouze
VSTUP, přijde SMS na dobíjený telefon.

Při zadávání číselných údajů se ozve zvukové echo stisknuté klávesy
(nula-devět, oprava). Ostatní klávesy žádné vlastní zvukové echo nemají.
Zadané číselné údaje jsou vždy nejprve pro kontrolu odrecitovány a klient je
musí buď potvrdit, nebo má možnost zadat údaj ještě jednou. Prázdný číselný
údaj (pokud se stiskne pouze VSTUP) je zvukově odrecitován jako prázdný.

Postup při použití bankomatu

0. Předpokladem pro tento postup je předchozí seznámení se s konkrétním
typem bankomatu, zejména s umístěním čtečky karet a klávesnice. Dáváme
pozor, abychom omylem nevložili kartu do výstupního otvoru pro tiskárnu
účtenek. Dodržujeme následující body, začínáme opravdu sluchátky podle bodu
1., nikdy se nepokoušíme vkládat kartu do čtečky bez předchozího správného
zvuku ve sluchátkách.
1. Nasadíme si sluchátka, najdeme zdířku, vložíme jack sluchátka. Při
vložení jacku do zdířky se normálně ve sluchátcích ozve text: "Vložte kartu,
prosím". Tento text rovněž znamená, že ATM je v provozu pro klienty.
2. Stiskem tlačítka u zdířky můžeme natřikrát postupně zvýšit hlasitost,
čtvrtým stiskem se vrátíme na základní hlasitost.
3. Vložíme kartu a další postup je již ozvučený až do ukončení práce s
bankomatem
4. V každém kroku dostaneme zvukovou nápovědu a musíme nějak reagovat, na to
je aktuálně vyhrazeno 30 sekund. Pokud do této doby nestihneme zareagovat,
objeví se obrazovka s textem (i zvukem) "Potřebujete více času?"; současně
se ozývá přerušované pípání. Zde stiskneme první klávesu vpravo, pokud
chceme pokračovat (vrátíme se k původní obrazovce a tentokrát již asi budeme
reagovat rychleji). Můžeme ovšem též stisknout STORNO pro ukončení seance (a
vrácení karty).
5. Klávesou STORNO můžeme ukončit seanci, jen pokud bankomat od nás očekává
nějakou reakci; v tom případě bankomat vrátí kartu. STORNO tedy nelze použít
po výběru transakce (po definitivním potvrzení zvolené částky), tj. během
čekání na autorizaci a během provádění transakce.
6. U výdeje jiné částky je nutno zadat částku dělitelnou daným číslem. I v
tomto případě se může stát, že takovou částku nelze vyplatit. Pak tedy
zkuste částku dělitelnou tisícem nebo dvěma tisíci.
7. Na konci vyjmeme jack sluchátka ze zdířky.
8. Pokud potřebujeme znovu vložit kartu, vyjmeme a znovu zasuneme konektor
sluchátek.
9. U čipové karty ještě může teoreticky nastat navíc situace, kdy je třeba
volit jednu z více aplikací na kartě. Na to je klient upozorněn. Jméno
Zvolené aplikace je pak sděleno do sluchátek a čeká se na potvrzení
klientem. Pak teprve se zadává PIN.

Pokud se nedaří začátek

1. Po vložení sluchátek se neozve instrukce "Vložte kartu, prosím"
a. Vyjmeme jack a po chvilce zkusíme znovu.
b. Pokud to nepomůže (neozve se žádný zvuk), je možné, že ATM je mimo
provoz.
c. Pokud se ozve "Bankomat mimo provoz", znamená to, že ATM funguje, ale je
mimo provoz, například při doplňování hotovosti, údržbě nebo výpadku
komunikace.

2. Nedaří se vložit kartu, ačkoli jsme ve sluchátkách slyšeli text "Vložte
kartu, prosím"
a. Je možné, že vkládáme kartu nesprávným směrem. Pokud je to karta s
reliefním potiskem (embosovaná), lze ho hmatem rozpoznat: potisk je na dolní
polovině karty, při vkládání do snímače má tedy být na horním povrchu vlevo.
Pokud jde o čipovou kartu EMV, vkládá se čipem napřed a nahoru. Pokud se
jedná o magnetickou kartu bez reliéfního potisku, je rozpoznání potisku
těžší. Proto pracovníci České spořitelny doporučují pořízení tzv embosované
karty. Je sice o něco dražší, ale zase má více možností uplatnění. Naopak
nedoporučují jakékoliv vlastní úpravy karty, jako je ustřižení některého
rohu, dělání hmatných zářezů, nalepení hmatné značky na kartu a pod.
b. Další možností je, že je karta poškozená. V tom případě se obraťte na
pracovníky spořitelny u přepážky.

Zdroj: Juraj Danko
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2017 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie